Podlaskie firmy z misją gospodarczą w Brukseli
Nawiązanie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami z Belgii i naszego regionu oraz przedstawienie potencjału gospodarczego Podlaskiego to główne cele seminarium biznesowego „Podlaskie - naturalna droga rozwoju”, które odbyło się w środę, 25 maja, w Brukseli. Spotkanie otworzył wicemarszałek Sebastian Łukaszewicz.
– Chciałbym nawiązać do wyjątkowych relacji między województwem podlaskim a Belgią. Mieszkańcy Podlaskiego od wielu lat dość licznie migrowali do Brukseli, Flandrii czy Walonii. Głównie Bruksela stała się ich drugim domem. Wielu z nich wróciło do Polski, aby budować potencjał swojego kraju w oparciu – przynajmniej częściowo – o doświadczenia belgijskie. Obecnie są najlepszymi ambasadorami Belgii. Sam jestem jednym z nich – mówił wicemarszałek.
Potencjał gospodarczy podlaskich przedsiębiorstw
Swoją działalność partnerom z Belgii zaprezentowały takie firmy jak: Polski Klaster Budowlany, BioPlant Natura, 4Szpaki, Pracownia Antykizacji Antique Parquets, Augustowska Miodosytnia, Kasol, Przedsiębiorstwo Inżynierii Lądowej Łukasz Koc, Bisontes Group oraz Ideal Bistro.
W wydarzeniu uczestniczył także Miłosz Łabędź – I sekretarz, kierownik sekcji polityczno-gospodarczej w Ambasadzie RP w Brukseli, który wymieniał korzyści płynące ze współpracy między partnerami z Belgii i Polski.
Stronę belgijską reprezentowali: Emmanuel de Beughem – Head of Inward Investment Unit, Emmanuel Malfeyt – Prezes belgijskiego klastra budowlanego (Cluster ecobuild.brussels) oraz Pierre-Alain Franck – Belgian Federation of Real Estate Developers UPSI.
– Przed nami istnieją wspaniałe możliwości współpracy w oparciu o dotychczasową historię obu państw i wyjątkowe relacje międzyludzkie – przekonywał Sebastian Łukaszewicz. – Mam nadzieję, że dzisiaj wykonamy kolejny krok do przodu.
Jednym z największych atutów województwa podlaskiego jest lokalizacja. Jesteśmy geograficznym centrum Europy, gdzie krzyżują się szlaki z Azji do Europy Zachodniej i ze Skandynawii w kierunku Bałkanów.
– Podlaskie ma ogromny potencjał, aby stać się nowym węzłem transportowym wschód-zachód i północ-południe – mówił Mariusz Dąbrowski, dyrektor Biura Obsługi Inwestora UMWP.
Polskie budownictwo i branża rolno-spożywcza na rynku belgijskim
Tematyka seminarium skupiła się w dużej mierze wokół obszarów sektora budowlanego i wyposażenia wnętrz.
– Wywodzimy się z Podlaskiego, ale działamy na terenie całego kraju, a nawet globalnie. Cieszymy się, że Polski Klaster Budowlany podczas największych targów budowlanych w Belgii, Batibouw 2022 wzbudzał bardzo duże zainteresowanie co w przyszłości mamy nadzieję przyniesie nam korzyści w postaci nowej współpracy na rynku belgijskim – mówił Tomasz Kozłowski, Prezes Polskiego Klastra Budowlanego.
Swoją obecność w Brukseli mocno zaakcentowała także branża rolno-spożywcza. Właściciele firm uczestniczących w misji przyjechali z konkretnymi wizjami swojej obecności na belgijskim rynku.
– Chcieliśmy zobaczyć jakie są tu możliwości rozwoju. Już widzimy po tym seminarium, że rzeczywiście mnogość instytucji, która tutaj jest i obecność wielu urzędów daje duże prawdopodobieństwo wdrożenia tego naszego rozwiązania – wprowadzenia zbiorowego żywienia i zaspokojenia potrzeb żywieniowych urzędników, którzy tutaj pracują. To jest miejsce dla nas i przestrzeń, którą możemy wykorzystać – powiedział Tomasz Kurzyna z Ideal Bistro.
Spore oczekiwania ma też Piotr Pilasiewicz, reprezentujący Augustowską Miodosytnię, producenta miodów pitnych.
– Po 5 latach działalności wypracowaliśmy już na tyle swoją markę, że jesteśmy gotowi do rozpoczęcia eksportu na trochę większą skalę, m.in. właśnie na rynek belgijski – podkreślił.
Po części seminaryjnej rozpoczęły się bezpośrednie spotkania biznesowe, w których podlascy kontrahenci mogli bliżej zaprezentować działalność swoich firm. Wydarzenie było okazją do nawiązania kontaktów z partnerami belgijskimi takimi jak: Cluster Ecobuild.Brussels czy Belgian Federation of Real Estate Developers UPSI.
Wśród przedsiębiorstw z Polski, biorących udział w seminarium, znaleźli się także Ace Glass, Barwa System, Eurosoft, Gór-Stal oraz Ledolux Poland.
Misja gospodarcza
Seminarium biznesowe to część misji gospodarczej w Brukseli realizowanej w ramach projektu promocji gospodarczej Województwa Podlaskiego dofinansowanego z funduszy europejskich. Dzięki niemu podlascy przedsiębiorcy mieli już okazję zaprezentować się we Francji.
– To już nasza kolejna misja z urzędem marszałkowskim, mamy więc już pewne doświadczenia i widzimy, że takie seminaria przynoszą nam realne korzyści. Możemy pokazać nasze produkty, które budzą zainteresowanie wśród potencjalnych kontrahentów zagranicznych. Jest to dla nas kolejna okazja by wejść na nowe rynki europejskie, co pozwoli firmie w dalszym ciągu się rozrastać – mówiła Kamila Wysocka z firmy 4 Szpaki.
W czerwcu planowana jest misja gospodarcza w Wielkiej Brytanii.